2006-01-02

Factoren die de interactiviteit van websites verminderen.

Via de nieuwsbrief van Marketing Online kwam ik een lijst tegen met tien factoren die de effectiviteit van websites zouden verminderen.

Deze tien factoren staan effectief websitegebruik in de weg.
  • Een gebrek aan duidelijkheid. Bezoekers willen weten wat ze kunnen verwachten en waar. Een beter navigatiesysteem is de oplossing.
  • Een gebrek aan persoonlijke relevantie. Waarschijnlijk vraagt de site om de verkeerde klantgegevens.
  • Onvoldoende gebruik van databasemarketing.
  • Een gebrek aan creatieve en innovatieve interactie.
  • Onvoldoende gebruik van web-eigen mogelijkheden als animatie en spelletjes.
  • Afwezigheid van streaming video, al neemt de penetratie van breedbandverbindingen in rap tempo toe.
  • Onvoldoende ondersteuning van merk en positionering.
  • De site is klanten weinig behulpzaam bij het verkrijgen van de gewenste informatie.
  • Er ontstaat geen community van bezoekers met gelijkluidende wensen en interesses.
  • De site is niet entertaining genoeg. Temidden van de enorme concurrentie van ontelbare andere websites moet de aandacht van de consument getrokken en vastgehouden worden.
bron: Admap

Is dat wel zo?
Veel bedrijven zien geen kans de mogelijkheden van hun corporate websites ten volle te benutten. Zij zijn niet interactief, maar ‘onderactief’ bezig. Voor een deel kan ik me wel in deze lijst vinden, terwijl een aantal factoren misschien wel de interactiviteit van de website bevorderen, maar zeker niet ten goede komen aan de gebruikersvriendelijkheid van de site.

Neem nou het gebruik van spelletjes. Het is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep of het nu wel of niet relevant is. Een site als bijvoorbeeld PartyPeeps2000 of Sugababes heeft een bezoekersprofiel wat gevoelig is voor games en andere Flashy-uitspattingen. Maar ik zie mezelf nog niet op de site van mijn gemeente mezelf eerst al spelend door een virtuele raadszaal gaan alvorens ik een bouwvergunning kan aanvragen.
Of het gebruik van streaming video. de toegevoegde waarde daarvan zie ik eigenlijk ook alleen maar als de beelden echt verduidelijken. Zoals bijvoorbeeld op een nieuws site of als animatie van een gebruiksaanwijzing.

De overige acht zijn voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Ik sluit me bij de rest van de lijst dus volledig aan. Hoewel ik me tegelijkertijd realiseer dat het voor een organisatie een heidens karwei is om aan deze en de vele andere factoren te voldoen. Het blijft een kwestie van gefaseerd en wel overwogen met de site aan de slag, dan zal er ooit het moment komen dat voldaan wordt aan je eigen wensen ten aanzien van de interactiviteit van je site.

Geen opmerkingen: